Mina rättigheter då?

Long time no see! Jag är tillbaka, stressad, uppjagad och irriterad så att det sprutar lava ur öronen på mig.

Idag var det debatt i vår gymnasieskola där alla riksdagspartiers ungdomsförbund höll debatt i vår aula som var proppad av alla tvåor och treor. Jag blev mest bara less och besviken på pajkastning och dålig retorik. Bra partier som jag generellt sätt håller med, exempelvis Vänsterpartiet, såg dåliga och oprofessionella ut vilket bara gjorde mig ledsen. Satt bara och ville spy, dö eller sjunka under golvet…

Vi var ett gäng som vände våra fina ryggar till, tyst och icke störande, när SDU (Sverige-Demokraternas Ungdomsparti) höll sina anföranden. Några av oss blev anklagade för att uppföra oss odemokratiskt och att folk som vi är hot mot demokratin. Då måste jag få fråga; Hur kan det vara odemokratiskt att lugnt vända ryggen mot ett parti som är rasistiskt?! Ett enormt gäng klampade ut, högljutt,  när V talade, hur kan detta inte ses som ett hot mot demokratin?! Vi fick även ta skit för vad vissa gjorde, vilket var att faktiskt störa och stampa och klampa under SDU’s anförande. Jag kan hålla med om att det är dåligt att bara störa men att tyst visa sin åsikt har aldrig varit ett hot mot demokratin!

Jag vill visa att jag inte stöder ett parti som sysslar med att kategorisera människor och värdesätta folk utifrån deras hudfärg. De är experter på att få skjuts på att folk tycker synd om dem. I mina ögon är människor med åsikter som sätter olika värden på människor och talar runt sig själva, utan direkta svar, inte förtjänta av sympati.

De säger att det är odemokratiskt av elever att ha demonstrerat emot att ha dem tala på deras skolor. Då måste jag få fråga hur den demokratiska friheten att få uttrycka sina åsikter bara inkluderade rasister (för ja en är rasist om en värderar människor utifrån deras hudfärg och bakgrund även om det ibland är indirekt)? Jag är rädd om det kallas odemokratiskt att demonstrera emot dessa åsikter, om det kallas odemokratiskt att vägra låta SD tala i skolor för att de får elever att känna sig otrygga.

Jag är rädd för att rasism har blivit en vardag och folk reagerar inte ens, SD bryter en lag i mina ögon genom sin politik, diskrimineringslagen. Jag är rädd för att rasistiska politiska partier får ta plats enligt yttrandefriheten medans det ignoreras att de gång på gång bryter mot diskrimineringslagen.

Jag är så less på politik, pajkastningsretorik och debatter. Jag vill bara gå och sova. Och om de har demokratisk rättighet att tala för sina åsikter så har jag min demokratiska rättighet att demonstrera emot och inte hålla med!

 

Diskrimineringslagen: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Diskrimineringslag-2008567_sfs-2008-567/ 
61 exempel på SD rasism: http://www.interasistmen.se/dumheter/sd-toppar-kommer-med-panikartad-ursakt-till-rasism-far-episkt-svar-pa-tal/ 

Leave a Reply

