En ynka spindel och kluvenheten

Jag trivs i London igen. Trivs inte på utbildningen och det tar emot att fara dit varje dag. Jag vet att jag har haft tur, kommit in på en musikalutbildning i London som har fler som gör auditions än de har platser. En språngbräda in i yrket. Men är det detta jag vill göra? Hur ska jag kunna veta det? Vilket gör att jag inte tar tillvara på utbildningen. Trots det så skrämmer inte tanken på att jag kastar bort pengar mig. För just nu spelar det inte så stor roll… Varför känner jag mig skyldig att ha ett svar på framtiden trots att jag inte är det?

Idag efter jobbet kom jag hem vid midnatt. Jag klev in genom dörren och möttes av Sarah och Sarah som stod i dörröppningen till köket. Ena med en dammvippa i  högsta hugg och den andra med en sop. Min första tanke var att de städade, vilket kändes lite off med tanke på att klockan var efter 00:00. Nej de försökte få ner en spindel från taket och hade tydligen försökt med detta i timmar. Nu ska jag inte säga att spindeln var liten för det var den inte.  Jag tittade mig omkring och det låg köksredskap, en skokartong och papper utspridda upp längst trappen. Nog hade jakten pågått ett bra tag. De berättade att de försökt med allt, spraya rengöringsmedel på den, kasta grejer på den, sopa ner den. På några få sekunder hade jag tagit en stol, ett glas och ett papper och släppt ut spindeln ute på altanen. Ibland känns det bra att vara behövd. Speciellt när vad som krävs av mig är så lite.

Jag vill tillbaks till en tid då livet var enklare, problemen kändes mindre och lösningarna lättare. Men det är nog bara nu det känns så. För då var mest troligen lika svårt som nu.

IMG_4655

Leave a Reply

