Livets läxa…

Jag skulle nog inte säga att jag varit naiv, bara trott på människor i allmänhet. Först nu inser jag att jag känt mig trygg med mitt umgänge. Men jag har nu inset att människor är elaka. Skitsnack och baktal är ingenting som lämnar dig när du tagit studenten. Nej, tvärt om. Det blir värre. Jag har fått min beskärda del av spridda lögner och fega, barnsliga kontakter och jag har inte ens nått tjugo.

Det som ni kanske inte insett är att om ni talar om någon utan att ha talat med personen i fråga först för att  få hela bilden så sprider ni rykten.

Jag trodde att alla hade lärt sig hur en beter sig mot andra när en hade lämnat tonåren. Men det visar sig vara långt från sanningen. Få är mogna, även om de är flera år äldre. Jag trodde att det var en allmän regel att inte döma gemensamma bekantskaper från andras anekdoter utan göra en klar bild för dig själv och att om någonting verkar galet så pratar en med personen i fråga i första hand. För det värsta som finns är när du får reda på att en cirkel av rykten har gått runt dig. Att känna spänningarna i luften utan, veta att folk tittar och viskar men aldrig direkt till dig, knyter knutar i magen. När du känner att du inte kan lite på någon, när vuxenlivet känns ensamt, ogästvänligt, en plats där fult spel är tillåtet, då vill jag inte vara med längre. Jag skrev aldrig på ett kontrakt som sa att det skulle bli såhär, eller att livet skulle bli mer som en realityserie där drama bara är förnamnet. Nej, jag vill hellre vara fem då mitt störta problem var att kakorna var på en hylla utom räckhåll. Men nu är det för sent, livet rullar framåt och allt jag kan hoppas på är att folk växer upp i takt med livet… Dock så har jag slutat hoppas på ärlighet i människor.

Leave a Reply

